Wendy Thomassen
Leerkracht, coach & gecertificeerd GroepsGelukCoach
Wendy Thomassen
Leerkracht, coach & gecertificeerd GroepsGelukCoach
Systemisch werken brengt meer (levens)geluk en een fijn en veilig leerklimaat.
Over Wendy
Na jarenlange ervaring als leerkracht, remedial teacher en intern begeleider op verschillende basisscholen in de omgeving van Tiel, ben ik in 2011 mijn eigen praktijk gestart voor het begeleiden van kinderen met leer- en gedragsproblemen. Het is geweldig om te ervaren hoe een kind weer zijn zelfvertrouwen terugkrijgt en een stap kan maken in zijn ontwikkeling wanneer het onderwijs op maat en/of coaching krijgt. Het systemisch werken met klassen, leerkrachten en kinderen is daarop een waardevolle aanvulling, want leer- en gedragsproblemen staan vaak niet op zichzelf. In mijn praktijk begeleid ik ook ouders met een hulpvraag over de opvoeding door middel van een gezinsopstelling. Ook coach ik volwassenen met een hulpvraag door middel van een familieopstelling.
In 2014 zocht ik na mijn scheiding persoonlijke begeleiding en kwam ik aanraking met een haptonoom die familieopstellingen deed. Het doen van familieopstellingen heeft mij veel inzicht gegeven in hoe systemen een effect hebben gehad op mijn leven door ontwikkelde patronen uit het verleden. Het onbewuste werd bewust gemaakt. Dit gaf, behalve inzicht, ook ruimte om een nieuwe beweging te maken, voorbij aan mijn ontwikkelde patronen. Dit bracht mij meer innerlijke rust, begrip naar mezelf en anderen en gaf mij een bredere kijk op de wereld. Nog steeds ben ik heel erg dankbaar dat het systemisch werken op mijn pad is gekomen. In 2018 ben ik vanuit mijn enthousiasme voor familieopstellingen gestart met de opleiding systemisch coach (familieopstellingen) bij trueNorth om ook anderen te kunnen begeleiden. Daarna mocht ik een jaar lang als CO-trainer meewerken aan deze opleiding. En aangezien ik een groot hart heb voor kinderen, was het systemisch werken in het onderwijs een logische stap om te maken. Bij de trainingen van Groepsgeluk leerde ik om met een systemische bril op te kijken naar de verschillende hulpvragen van kinderen, leerkrachten en naar de groepsdynamiek in de klassen. Telkens blijkt dat er in de groepen veel onzichtbaar is, maar wel zo voelbaar. En door zichtbaar te maken welke gevoelens er zijn en wat er speelt binnen en/of buiten de groep, ontstaat er vaak (h)erkenning en daardoor is er meer begrip voor elkaar. Er ontstaat daardoor meer verbinding, rust alsook ruimte voor een andere beweging waardoor er een andere groepsdynamiek kan ontstaan. Ik ervaar dat dit erg dienend is voor de kinderen, de leerkracht(en), de school alsook voor de ouders.
Voor mij is het werken met GroepsGeluk een geweldige kans om een bijdrage te mogen leveren aan meer (levens)geluk en een fijn en veilig leerklimaat waarin ieder kind de ruimte krijgt om zich in de meest optimale omstandigheden verder te ontwikkelen. Telkens weer sta ik versteld om wat kinderen met zich meedragen en dat zij, doordat zij dit laten zien in een opstelling, zich opgelucht voelen en meer steun ervaren bij elkaar wanneer zij dit hebben gedeeld in de groep. Kinderen hebben vaak al veel wijsheid in zich waardoor ik vaak word verbaasd. Zo leer ik ook weer veel van de kinderen. Als gecertificeerd GroepsGeluksCoach mag ik op scholen in het hele land opstellingen doen en daarmee een bijdrage leveren aan een fijn (leer)klimaat en aan meer verbinding in het onderwijs.
Haagse Hogeschool (Opleiding tot leraar basisonderwijs PABO), Seminarium voor Orthopedagogiek (opleiding Speciaal Onderwijs & Remedial Teacher), Seminarium voor Orthopedagogiek (Dyscalculie of een ander probleem), Seminarium voor Orthopedagogiek (Master Special Educational Needs), LBRT (Behandelaar ERWD / dyscalculie), Centrum Tea Adema (training Ik leer leren), trueNorth Astrid van Noort (opleiding systemisch coach familieopstellingen), trueNorth, Astrid van Noor (Co-trainer familieopstellingen), trueNorth (Systemisch Leiderschap, inzicht in werk- en teamdynamieken), Désirée Farro (Groepsgeluk basistraining, rouw op tafel, pesten systemisch bekijken, leerproblemen systemisch bekijken ), Siets Bakker (Rake vragen), Trudy Borst (Workshop Poptalk Basis), Ingrid Dijkstra academie (Familieopstelling kinderen & jongeren).