Van gedoe in de klas naar harmonie in de klas
In een klaslokaal ergens in Nederland, waar de muren gevuld waren met tekeningen en waar kinderstemmen een symfonie van energie vormden, begon een opmerkelijke transformatie van gedoe in de klas naar rust en harmonie in de klas. Dit was het resultaat van systemisch werken, een bijzondere aanpak die de dynamiek van de klas zichtbaar en bespreekbaar maakte.
Het begon allemaal met een bevlogen leerkracht genaamd Sarah, die vastbesloten was om de band tussen haar leerlingen te versterken en een veilige, harmonieuze leeromgeving te creëren. Ze besloot GroepsGeluk te introduceren in haar klas, een aanpak waarbij poppetjes en andere materialen op tafel werden gebruikt om de interne dynamiek van de groep weer te geven.
Levend sociogram
Op een dag, nadat ze de materialen op tafel had geplaatst, vroeg Sarah haar leerlingen om te laten zien waar ze zichzelf plaatsen in het levende sociogram. Terwijl de poppetjes werden verplaatst en symbolisch werden gerangschikt, begonnen de leerlingen in te zien hoe hun onderlinge relaties werkten en welke invloed dit had op de sfeer in de klas.
De magie van GroepsGeluk -systemisch werken in de klas- zat in het feit dat problemen die eerst verborgen waren, plotseling aan de oppervlakte kwamen. Leerlingen konden zien hoe hun acties anderen beïnvloedden en begonnen te begrijpen waarom sommige conflicten ontstonden. Ze beseften dat iedereen een rol speelde in het grotere geheel.
Naarmate de weken verstreken, begon er iets bijzonders te gebeuren. Leerlingen begonnen actief te werken aan het verbeteren van hun onderlinge relaties. Ze zagen hoe ze elkaar konden ondersteunen en begonnen empathie te tonen voor elkaars standpunten. Wat ooit gedoe in de klas was, veranderde geleidelijk in een sfeer van samenwerking en begrip.
De klas werd een plek waar leerlingen zich veilig voelden om zichzelf te zijn en hun gedachten en gevoelens te uiten. Als er eens een conflict ontstond, gebruikte Sarah GroepsGeluk om de situatie te analyseren en samen met de leerlingen oplossingen te vinden. De problemen verdwenen als sneeuw voor de zon, en in hun plaats ontstond ruimte voor groei en leren.
Naarmate het schooljaar vorderde, bloeiden de leerlingen op. Ze werkten samen aan projecten, hielpen elkaar en vormden een hechte gemeenschap. Het groepsgeluk was een feit.
Het verhaal van deze klas is een inspirerend voorbeeld van hoe GroepsGeluk - systemisch werken de klas - een krachtig instrument kan zijn om problemen in een groep aan te pakken en een positieve verandering teweeg te brengen. Door de dynamiek zichtbaar en bespreekbaar te maken, werd gedoe in de klas getransformeerd in GroepsGeluk, waardoor leerlingen niet alleen cognitief groeiden, maar ook als individuen.
Sarah en haar leerlingen bewezen dat met de juiste aanpak en toewijding, zelfs de meest uitdagende situaties kunnen veranderen in een omgeving waarin iedereen kan gedijen.
Deel dit bericht via:
Gastredacteur: René van der Weel
Dit artikel is aangeleverd door René van der Weel, begeleider en coach in het onderwijs die GroepsGeluk inzet waar het nodig is en zich jaarlijks onderdompelt in trainingen bij GroepsGeluk.
Gerelateerde berichten
Juf Suzan was ten einde raad. Ondanks haar inzet luisterden sommige kinderen niet als ze vroeg om...
Alle leerlingen en de twee leerkrachten van groep 7/8 geven hun poppetje een plek op het veld....
Over oprichtster Désiree:
Moeder van vier, therapeut, leerkracht en eigenaar van praktijk AllesKids&Co & GroepsGeluk.
Volg ons op
BenieuwD wat we voor jou kunnen betekenen?
Nieuwsbrief ontvangen?
GroepsGeluk in de media
GroepsGeluk verhalen uit de praktijk:
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor de nieuwsbrief.