Ertussenin
Ertussenin Het is niet de 1e keer in deze klas dat we met GroepsGeluk werken. De kinderen zetten hun poppetjes op bijna dezelfde manier neer als waar we de vorige opstelling mee zijn geëindigd. De groep is wat uitgelaten en een aantal jongens roept harder dan de anderen. Ik vraag hen een schijfje neer te leggen dat symbool staat voor ‘brutaal’. Met veel lol onderling komt…
Lees verderOnrust in de klas
Onrust in de klas Er is veel onrust in de groep. Althans… wanneer juf Sill voor de groep staat ontploft de boel, en wanneer juf Karen voor de groep staat is het rustiger. De leerkrachten hebben al van alles geprobeerd en zitten met de handen in het haar. Tijd om via GroepsGeluk -systemisch werken in de klas- te kijken naar wat er speelt. GroepsGeluk neemt…
Lees verderVolg de leider
Volg de leider De leerkracht werkt voor de allereerste keer met GroepsGeluk. De kinderen kiezen een poppetje en zetten het neer op het groene veld. Wanneer iedereen zijn of haar poppetje geplaatst heeft, vraagt ze: “Wat zie je?” De kinderen, kijken en antwoorden verbaasd: “We zijn allemaal groepjes.” Het is even heel stil. De leerkracht vraagt: “Wil er nog iemand verplaatsen?” Dat willen de kinderen…
Lees verderDe gevangenisdeur
De gevangenisdeur Wanneer er tijdens GroepsGeluk gevraagd wordt. “Hoe is het daar met jouw poppetje?” schieten Ivar de tranen in de ogen. “Tja.. niet zo best”, komt er langzaam uit. Het afgelopen jaar heeft Ivar het zwaar gehad. Op school belandde hij in allerlei conflicten. Rustig reageren is dan best een uitdaging voor een pittige jongen, die genoeg te verwerken heeft gekregen in zijn 15…
Lees verderUit de sloot ermee
Uit de sloot ermee Karlijn en Marieke zijn al vanaf de kleuterklas dikke vriendinnen, maar ze hebben ook regelmatig ruzie. Het liefst lossen ze dit dan op met de poppetjes. Maar het lijkt alsof er toch iedere keer wat blijft hangen, wat blijft broeden. Op een dag waarop er weer een incident is ontstaan, besluit de leerkracht om te werken met ‘Uit de sloot ermee’.…
Lees verderBoosheid laten waar het hoort
Boosheid laten waar het hoort Aan het begin van het schooljaar wordt na een paar weken met GroepsGeluk gewerkt. Bas heeft er absoluut geen zin in, want hij baalt als een stekker in deze voor hem nieuwe klas. Hij merkt dat hij overal geïrriteerd van raakt en krijgt dan ook geen aansluiting met klasgenoten. De poppetjes komen op tafel en Bas legt direct de pictogram…
Lees verderJij hoort erbij
Jij hoort erbij Willem is een rustige jongen van 14 jaar en zit in de derde van het VMBO. In de groep wordt gewerkt met GroepsGeluk. Nadat de leerkracht uitgelegd heeft wat de wetten zijn, mogen de leerlingen een poppetje kiezen en het neerzetten zoals zij zich voelen in de klas. Willem heeft helemaal geen zin om te laten zien hoe hij zich voelt in…
Lees verderMaatjes maken
Maatjes maken In de stamgroep van juf Miranda heeft iedereen altijd een maatje. Soms zijn het tweetallen en soms drietallen wanneer dat beter werkt. Ze zijn niet verplicht om samen te werken en er hoeft niet gelet te worden op niveau- of leeftijdsverschil. Maatjes steunen elkaar, letten op of iemand ’s morgens present is en zitten naast elkaar in de kring. Nieuwe maatjes kiezen Afgelopen vrijdag…
Lees verderTeruggeven wat niet van jou is
Teruggeven wat niet van jou is Als je op school niet lekker in je vel zit, kan dit verschillende oorzaken hebben. Dat je eigenlijk met de problemen van een ander rondloopt, is iets wat je niet altijd aan de buitenkant kunt zien. Zo was het ook met Imke. Imke voelde zich al een tijdje niet lekker, zowel op school als thuis. Op een gegeven moment…
Lees verder- 1
- 2
- Volgende »