Skip to content
GroepsGeluk blog

De gevangenisdeur

Wanneer er tijdens GroepsGeluk gevraagd wordt. “Hoe is het daar met jouw poppetje?” schieten Ivar de tranen in de ogen. “Tja…niet zo best komt er langzaam uit.” Het afgelopen jaar heeft Ivar het zwaar gehad. Op school belandde hij in allerlei conflicten. Rustig reageren is dan best een uitdaging voor een pittige jongen, die genoeg te verwerken heeft gekregen in zijn 15 levensjaren. Aan het…

Lees verder
Allemaal een rugzak

Allemaal een rugzak

Veel leerkrachten hebben moeite met 4C. De meeste leerlingen kennen de gang dan ook op hun duimpje. Wat moeten we ermee? Aan de slag met GroepsGeluk. De leerlingen komen binnen. De meesten gaan lekker onderuit op de stoel zitten, een paar meiden doen wat op hun mobiel en een paar jongens grinniken over een grapje dat één van de drie net maakte. Ze weten waarom…

Lees verder
Oude koeien

Oude koeien

Karlijn en Marieke zijn al vanaf de kleuterklas dikke vriendinnen, maar ze hebben ook regelmatig ruzie. Het liefst lossen ze dit dan op met de poppetjes. Maar het lijkt alsof er toch iedere keer wat blijft hangen, wat blijft broeden. Op een dag waarop er weer een incident is ontstaan, besluit de leerkracht om te werken met “oude koeien”. Ze gaan samen alle oude koeien…

Lees verder
Boosheid

Boosheid laten waar het hoort

Aan het begin van het schooljaar wordt na een paar weken met GroepsGeluk gewerkt. Bas heeft er absoluut geen zin in, want hij baalt als een stekker in deze voor hem nieuwe klas. Hij merkt dat hij overal geïrriteerd van raakt en krijgt dan ook geen aansluiting met klasgenoten. De poppetjes komen op tafel en Bas legt direct de pictogram van boos bij zijn poppetje…

Lees verder
Jij hoort erbij

Jij hoort erbij

Willem is een rustige jongen van 14 jaar en zit in de derde van het VMBO. In de groep wordt gewerkt met GroepsGeluk. Nadat de leerkracht uitgelegd heeft wat de wetten zijn, mogen de leerlingen een poppetje kiezen en het neerzetten zoals zij zich voelen in de klas. Willem heeft helemaal geen zin om te laten zien hoe hij zich voelt in deze groep. En…

Lees verder
Maatjes maken

Maatjes maken

In de stamgroep van juf Miranda heeft iedereen altijd een maatje. Soms zijn het tweetallen en soms drietallen wanneer dat beter werkt. Ze zijn niet verplicht om samen te werken en er hoeft niet gelet te worden op niveau- of leeftijdsverschil. Maatjes steunen elkaar, letten op of iemand ‘s morgens present is en zitten naast elkaar in de kring. Afgelopen vrijdag heeft er een kind van…

Lees verder
Teruggeven

Teruggeven wat niet van jou is

Als je op school niet lekker in je vel zit, kan dit verschillende oorzaken hebben. Dat je eigenlijk met de problemen van een ander rondloopt, is iets wat je niet altijd aan de buitenkant kunt zien. Zo was het ook met Imke. Imke voelde zich al een tijdje niet lekker, zowel op school als thuis. Op een gegeven moment hield ze het niet meer uit…

Lees verder
Toch nog een fijne dag

Toch nog een fijne dag

Als voordat je op school komt je huisdier is overleden, kan het gebeuren dat je tijdens het buitenspelen met andere kinderen niet zoveel kunt hebben. Wanneer de anderen je dan, met GroepsGeluk en zonder woorden, laten zien dat ze niet boos zijn en je zonneschijn geven. Dan helpt dat om de boosheid en het verdriet, over wat op het schoolplein gebeurde, los te laten. Het…

Lees verder
middelbare

GroepsGeluk op de Middelbare

Dan zou je zomaar kunnen denken: “Wat moeten die gasten op de middelbare school met opstellingen en dan ook nog met van die poppetjes?” Maar ze hingen aan m’n lippen toen ik het verhaal vertelde over hoe Bert Hellinger het systemisch werken ontdekte, in een stam in Zuid-Afrika waar hij als missionaris werkzaam was. Hoe hij het verder ontwikkelde en de wetmatigheden van systemen (groepen)…

Lees verder