Spring naar content

Rachel Naron

Leerkracht, coach & gecertificeerd GroepsGelukCoach

Rachel Naron

Leerkracht, coach & gecertificeerd GroepsGelukCoach

Als leerkracht, coach, systemisch trainer vind ik het belangrijk dat elke professional vanuit de juiste positie de juiste dingen (goed) doet. Je kan tenslotte alleen jouw eigen plek innemen, nietwaar? Op dat moment ben je dienend aan jezelf, jouw omgeving, een organisatie, de school, de klas, het kind, het leven, de wereld. GroepsGeluk is een prachtig middel om een gezond en duurzaam pedagogisch fundament te leggen in de klas. Met jouw groep of team dynamieken bespreekbaar en zichtbaar maken en hiermee een positief leerklimaat te creëren, dat wil toch iedere leerkracht. De werkwijze van GroepsGeluk spreekt aan. Als je GroepsGeluk eenmaal hebt leren kennen, wil je niet meer zonder. Het speelveld is helder, het leren is veilig, elk kind in de leerstand inclusief de leerkracht(en). Ik ben trots dat ik als GroepsGelukCoach kan bijdragen aan de ontwikkeling van professionals om zo mijn missie uit te kunnen dragen: “kinderen zijn onschuldig, maak ze vrij”.

Rachel Naron GroepsGeluk
Rachel Naron GroepsGeluk
Over Rachel

Rachel

Leerkracht en (beeld)coach in onderwijs. Begeleider van familieopstellingen, organisatieopstellingen en opvoedopstellingen. Eigenaar van TryAngleCoaching, een bedrijf dat gericht is op advies, begeleiding, ondersteuning van mens en team in veranderingsprocessen voornamelijk in onderwijs- en opvoedingsvraagstukken. Last but not least moeder van twee kinderen. 

Missie

“It’s all about connecting the dots”

Ik wil begrijpen wat er daadwerkelijk speelt. Eerst begrijpen, dan ingrijpen.

Onbewust was al jong bezig met systemisch werken in onderwijs en kijken naar gedrag, meegegeven uit mijn gezin van herkomst. Het systemische werk, de opleidingen die ik hierin heb gevolgd, kunnen bijdragen aan onderwijskwaliteit ten aanzien van pedagogisch handelen. Iedere opvoeder met voldoende systemische basiskennis het werkveld laten betreden als mijn missie, zodat het speelveld voor de kinderen optimaal is.

Reizen, studeren, werken
Ik ben opgegroeid op het platteland in Drenthe als ‘import’. Ik hoorde er niet bij, dat was duidelijk. Ik ‘stond mijn mannetje’, mijn taalvaardigheid, goed in sport en leren hielpen mij hierin. ‘De eerste klap is een daalder waard’, zijn de legendarische woorden van mijn vader. Ik was altijd buiten, altijd in beweging.

Toen op 5 jarige leeftijd ‘dat ene meisje uit dat verre land’ bij mij in de kleuterklas kwam, was de interesse gewekt in culturele diversiteit. Daarnaast woonde een oom bij ons in huis die altijd verre reizen maakte naar Afrika. Na mijn eerste studiejaar Rechten ging ik reizen. Nu heel gewoon, toen nog een uitzondering. Daarna begon ik aan de Pabo. Tijdens de Pabo bleef ik reizen. Een combinatie van studeren en reizen bleek een optie. In Liverpool en Zweden verdiepte ik me achterstands- en migratievraagstukken en de invloed op het onderwijs. In Den Haag volbracht ik drie maanden stage in de Schilderswijk, waar ik na mijn studie ging wonen en werken. Na vier werkzame jaren nam ik verlof om naar Midden-Amerika te reizen en na zeven jaar werken nam ik ontslag om… jazeker… een jaar op reis te gaan. “Als ik het nu niet doe, doe ik het nooit.” Enkele reis India werd het. Ik reisde een jaar rond in Azië en Australië samen met mijn huidige partner en inmiddels de vader van onze twee kinderen.

Systemisch werk

Van leerkracht vervolgde ik mijn weg naar team- en daarna schoolleider, beeldcoach, familie-opsteller, systemisch trainer. De opleiding systemisch werk heeft me doen inzien hoeveel invloed mijn gezin van herkomst en de systemen van mijn (voor)ouders hebben op mijn leven en op de ‘keuzes’ die ik maak(te). Hoe is het toch mogelijk dat ‘de systemische benaderingswijze’ geen basiskennis in onderwijs is. Dat gaat veranderen. Een ieder die met kinderen werkt, mensen begeleidt, samenwerkt of leiding geeft zou baat hebben bij deze (zelf)kennis. En zo geschiedde. Ik ontwikkelde me als systemisch coach en systeemopsteller en deed daarnaast mijn studie toegepaste onderwijskunde.

Ik heb een werkplek in het midden van het land ingericht voor familieopstellingen, individuele opstellingen en persoonlijke ontwikkeltrajecten. Dat ik nu ingezet kan worden als GroepsGelukCoach valt fantastisch samen met mijn missie. Zoals Désirée zo mooi zegt: “Samen de wereld mooier te maken en zorgen dat het systemisch werk zich als een olievlek uitbreidt binnen onderwijsland.”

“It’s all about connecting the dots”

Geschoold door o.a.: G.S.G. Emmen (VWO), HBO Groningen (Pabo), University Lundt, Education in Malmö,  Adaptief Onderwijs (Den Haag), Magister-Hogeschool Utrecht (schoolleidersopleiding), Leiding geven aan een lerende organisatie (AVS-Utrecht), Christine Brons BV (opleiding tot beeldcoach), WEL-opstellingen Amersfoort (transformatiecoach – familieopstellingen en organisatieopstellingen), Marianne Langmeijer (opvoedopstellingen), opstellingen en trauma (Gwen Timmer, de Parabel), modules Kindercoaching (Toekie van Apeldoorn), Het Helende Verhaal (Phoenix), Daan van Kampenhout (Systemic Rituals), Nordahl Academy Denmark (PAF-tools-systemisch werk in het Deens onderwijssysteem), Desiree Farro (GroepsGeluk).

Contactformulier
Intakeformulier klas