Spring naar content

Onrust in de klas

Er is veel onrust in de groep. Althans… wanneer juf Sill voor de groep staat ontploft de boel, en wanneer juf Karen voor de groep staat is het rustiger. De leerkrachten hebben al van alles geprobeerd en zitten met de handen in het haar. Tijd om via GroepsGeluk -systemisch werken in de klas- te kijken naar wat er speelt.

GroepsGeluk neemt het hele systeem mee om de dynamiek van een groep te doorgronden. Op alle lagen worden interventies ingezet. De GroepsGelukCoach gaat werken met de leerkrachten, informeert de ouders over systemisch, denken, kijken en werken, en gaat met de groep aan de slag. 

In de individuele coaching sessie met juf Sill, wordt systemisch gewerkt met behulp van poppetjes en vloerankers. Al snel wordt zichtbaar dat haar onmachtige gevoel niks met haar leiderschapskwaliteit te maken heeft. Logisch eigenlijk, want al die jaren heeft ze een hoop  groepen met veel gemak, kennis en kunde begeleid. Tijdens de sessie ervaart ze deze kracht bij zichzelf en gaat opgelucht naar huis.

De problemen in de groep blijven de kop opsteken. Telkens is juf Sill de klos. Tijd voor de groepsinterventie. Beide leerkrachten zijn aanwezig en de GroepsGelukCoach neemt de leiding. Wanneer het verhaal over systemisch werken verteld wordt, hangen de kinderen aan de lippen. Het is muisstil in de groep. 

Het veld ligt klaar, de poppetjes worden gekozen, en er wordt een tijdlijn neergelegd. "Hoe was het met jou, met jouw poppetje in groep 1,2,.....?" Plotseling ontploft de boel. De kinderen worden onrustig, Jens krijgt ruzie met Jesse die naast hem zit. Anne staat op en schreeuwt: "Dit wil ik niet." Karly gooit haar poppetje op de grond en geeft Sem een duw en zo gaat het door. Wat de leerkrachten ook proberen, het blijft chaos. De tijdlijn wordt opgeruimd. Poppetjes worden geplaatst in de klas van gevoel en de groep wordt iets rustiger, maar wat zichtbaar werd, blijft aanwezig.

De kern is geraakt. In het gesprek erna komt wat onbewust goed verstopt zat, naar boven. Verschillende kinderen uit deze groep zaten bij juf Sill in groep 1/2. Door een lastige situatie in het team, is juf Sill halverwege het schooljaar plotseling uit die groep gehaald. De pijn die het het deed om zonder afscheid haar klas plotsklaps te moeten verlaten, had ze keurig en diep weggestopt. Dit wordt door de groep in herinnering gebracht. Gespiegeld.

Tijd voor een gesprek met de directie. Door samen systemisch te kijken en denken, ziet de directeur de kern van het probleem, waar de kinderen in de groep de spiegel van zijn. Door deze opheldering ziet de directie wat zij ondanks goede intenties veroorzaakt hebben. Hierdoor zien zij hoe zij recht kunnen zetten wat scheef is gaan lopen.

Nadat juf Sill de erkenning krijgt die haar toekomt, ontstaat er rust in het team, ontstaat er rust in de klas, rust in de school, in het hele systeem.