Mirjam Wielaard-Kleijn
Leerkracht, coach & gecertificeerd GroepsGelukCoach
Mirjam Wielaard-Kleijn
Leerkracht, coach & gecertificeerd GroepsGelukCoach
Met GroepsGeluk maak ik zichtbaar wat er (voelbaar en onzichtbaar) is.
Over Mirjam
Als kleuter wilde ik al juf worden. Dat is gelukt, mijn droom is uitgekomen. Na 4 jaar als onderwijsassistent gewerkt te hebben op een cluster 4 school, heb ik 10 jaar lang als stamgroepleider (leerkracht) op een Jenaplanschool in Rotterdam-Zuid voor groep 7/8 gestaan.
Op de cluster 4 school heb ik veel geleerd over het gedrag van kinderen en het neerzetten van een goed pedagogisch klimaat. Tijdens mijn werk als leerkracht merkte ik dat het mij veel energie geeft als ik mij echt kan verdiepen in het gevoel van een kind: kindgesprekken voeren en werken aan zijn of haar welbevinden en geluk. Vanuit die interesse heb ik met veel enthousiasme verschillende opleidingen bij GroepsGeluk gevolgd en ben ik ook getraind in de methodes GevoelsVerkenner en Luisterkind. Op dit moment ben ik werkzaam als Gevoelsjuf in zowel mijn eigen bedrijf als op de Meester Baarsschool in Rotterdam-Zuid.
Als Gevoelsjuf werk ik o.a. preventief met GroepsGeluk in de groepen 3 t/m 8. In het begin van het schooljaar stellen de kinderen hun familie voor met poppetjes, zodat de leerlingen elkaar beter leren kennen. Daarnaast begeleid ik de groepen 3 t/m 8 met GroepsGeluk-opstellingen.
Met een GroepsGeluk-opstelling werk ik met verschillende materialen, zoals poppetjes, symbolen, schijven en stenen. Met behulp van deze materialen begeleid ik leerlingen om tijdens een opstelling hun (interne) beeld te laten zien van hun klas en de onderlinge relaties. Hierdoor wordt zichtbaar gemaakt wat er (voelbaar en onzichtbaar) is. Dit geeft meer duidelijkheid, inlevingsvermogen en rust in de groep. De leerkracht heeft hier veel profijt van, omdat alles er mag zijn: je hoeft alleen maar jezelf te zijn en dat is genoeg. Door een opstelling ontstaat beweging, wat altijd iets goeds teweeg brengt.
Naast opstellingen in de klas, doe ik ook opstellingen met collega's. Dit brengt hetzelfde teweeg als bij de leerlingen: er wordt zichtbaar gemaakt wat er is. Dit bevordert 'jezelf zijn' in het team, inlevingsvermogen in de ander en de samenwerking onderling.
Als GroepsGelukLeerkracht ervaar ik prachtige momenten waarbij kinderen en leerkrachten meer van zichzelf laten zien dan op welke andere manier dan ook. Graag draag ik hier ook aan bij als GroepsGelukCoach op andere scholen.