Spring naar content

Interview met Désirée Farro-Joosen

Door: Kiki Wassink (student onderwijsassistent)

Interview met Désirée

Oprichtster/ eigenaar praktijk AllesKids&Co & GroepsGeluk

Onlangs ging Kiki Wassink in gesprek met Désirée over GroepsGeluk. Dit interview was namelijk onderdeel van haar examen voor de opleiding Onderwijsassistent.

 

Wat vooraf ging.. 

Het begon met de volgende mail van Kiki:

Goedemorgen Desiree,

Mijn naam is Kiki Wassink en ben 19 jaar oud. Momenteel volg ik de opleiding onderwijsassistent bij ROC Nijmegen en zit in mijn 3e leerjaar. Ik vind het onderwijs super leuk en de kids vind ik geweldig. Om zelf voor de klas te gaan staan zie ik niet voor me. Maar er is zoveel meer dan voor de klas staan om te doen met kids.

Ik heb op verschillende scholen mogen stage lopen wat ik erg leuk en interessant vind. Hierdoor heb ik afgelopen jaar voor het eerst met GroepsGeluk te maken gekregen in mijn stageklas. De groepsdynamiek was helemaal kwijt en de juf zat met haar handen in het haar. Ik vond het toen zo mooi en fascinerend om te zien, dat aan de hand van GroepsGeluk de dynamiek in de klas terug kwam en de chaos verdween. Een aantal kids bloeide helemaal op en ze waren veel bewuster van elkaar aan het worden. Ik wist helemaal niet wat GroepsGeluk was en vind het zo’n mooi concept wat zo goed in elkaar zit. Ik was er toen al heel erg over te spreken en heb tegen medestudenten de tip gegeven dat ze bij hen op school GroepsGeluk kunnen aankaarten als er onrust in de klas is, of de groepsdynamiek niet in evenwicht is. Ik vind het belangrijk dat iedereen zich gezien en gehoord voelt, aan de hand van GroepsGeluk is dit aan de orde.

Mijn huidige stage is op een middelbare school. Ik zag dat hier ook GroepsGeluk materialen staan. En ik werd gelijk enthousiast… ik wist niet dat er ook GroepsGeluk lessen gegeven worden op de middelbare school. Intern zijn er een aantal docenten die GroepsGeluk mogen geven. Super interessant en leuk!

Ik heb een examen waar ik een klein onderzoek voor moet doen en ik wil het graag doen over GroepsGeluk omdat het me aanspreekt en ik de manier van werken erg mooi vind, zoals ik hierboven in de mail beschreven heb. Ik zou u graag een aantal vragen willen stellen aan u als dat mogelijk is.

Ik zou het erg tof vinden en waarderen als u tijd heeft om op mijn mail te reageren. Zodat ik dit kan gebruiken voor mijn examen!

Het interview

Uiteraard wilde Désirée hieraan meewerken en haar vragen beantwoorden.

 

Vraag: Op de website van GroepsGeluk las ik dat u zelf ook voor de klas staat en collega’s vroegen naar de werkvorm die u gebruikt en hierdoor de eerste GroepsGeluk training ontstond. Hoe bent u begonnen met deze werkvorm vorm te geven in uw klas?

Antwoord Désiree: "In mijn praktijk waar ik ook met dramatherapie werkte, werkte ik ook met systemisch werk. Ik ontdekte de kracht van systemisch werken en bedacht dat dit ook met een groep van 30 kinderen tegelijk mogelijk zou moeten zijn. In mijn klas ging ik aan de slag. Eerst met Playmobil poppetjes, pico’s en symbolen op tafel. Toen een collega me vroeg hoe ik dat deed met die poppetjes is de training GroepsGeluk ontstaan. Nu zijn we bijna 5 jaar verder en heb ik meer dan 700 Mensen de training GroepsGeluk mogen geven."

Over-Desiree-Groepsgeluk

Vraag: Toen u met deze werkvorm begon, hoe bent u uiteindelijk aan deze informatie/theorie en aanbod gekomen voor zowel de leerlingen, trainingen ect.?

Antwoord Désirée: "Ik had eigenlijk daarvoor al veel opleidingen en trainingen systemisch werk gedaan. Niet direct om daar in mijn praktijk mee te gaan werken, maar vooral voor mijn eigen ontwikkeling. Om zelf weer fijner en beter in mijn vel te komen. Het systemisch werk heeft me daar enorm bij geholpen. Dat maakte dat ik het ook in mijn praktijk ging gebruiken en later dus in mijn klassen."

 

Vraag: Ik kan nagaan dat ouders een bepaald beeld hebben van lesgeven en hoe de juf voor de klas staat, wat vonden de ouders van uw werkvorm en hadden zij er baat bij? 

Antwoord Désirée: "Mijn ervaring is dat ouders het erg fijn vinden dat kinderen via GroepsGeluk hun gevoel kunnen uiten in de klas. Met name omdat hierdoor de leerkracht ook meer inzicht in een kind krijgt. Daarbij is het zo dat systemisch kijken en werken een hele grote bijdrage levert aan de verbinding tussen ouders en leerkrachten."

 

Vraag: En dan heb je natuurlijk ook je collega’s wat vonden zij van uw werkvorm en hoe hebben zij het kunnen toepassen in hun eigen klas?

Antwoord Désirée: "Hahaha, dat is een hele leuke vraag. Ik denk dat veel collega's mij in het begin maar een beetje raar vonden met die poppetjes. Pas toen ze de resultaten en van het werk met de poppetjes op tafel zagen werden zij geïnteresseerd. Hierdoor en vooral door de vraag van een collega: “Hoe doe je dat met die poppetjes op tafel?” is dus de GroepsGeluk training ontstaan."

 

Vraag: Ik lees ook dat u in 2017 de eerste training hebt gegeven, hoe bent u de trainingen vorm gaan geven?

Antwoord Désirée: "In het begin vertelde ik veel en gingen we een beetje samen aan de slag. Ik merkte dat het ook belangrijk is om de deelnemers in de training meer te laten oefenen. Daarom heb ik ook een handboek geschreven waarin ook alle theorie onderbouwd is met de verhalen die ik tegen ben gekomen met de poppetjes op tafel in verschillende groepen, vanaf kleuters tot en met het voortgezet onderwijs en in teams. Zo kregen we meer oefentijd. Daarna zijn toen steeds meer verdiepingsdagen en de opleiding ontstaan."

 

Vraag: Wat is de visie voor GroepsGeluk?

Antwoord Désirée: "GroepsGeluk is er om binnen het onderwijs het beste van ieder individu naar boven te laten komen. Wanneer je systemisch kijkt, werkt en denkt, zie je verbanden en oorzaken van bepaalde problematieken in een breder perspectief. Ik gun het Iedereen om op deze manier te kunnen kijken naar zichzelf en zijn omgeving. Kijken achter gedrag en leerproblemen geeft enorm veel ruimte en verbinding. Hierdoor kan iedereen meer bij zijn eigen ware ik, potentie: dus innerlijke kracht en mogelijkheden komen."

 

Vraag: U bent veel bezig geweest in het verdiepen van systemisch werken, wat zijn belangrijke normen en waarden die een klas nodig heeft voor een goed pedagogisch klimaat?

Antwoord Désirée: "Dat zijn de oerkrachten van het systemisch werk namelijk; Insluiten: Iedereen hoort erbij, Ordening: Iedereen heeft zijn eigen plek, Balans: Er is balans in geven en nemen."

 

Vraag: Ik zie dat GroepsGeluk nu vooral gebruikt wordt bij basisscholen en middelbare scholen, zou u er voor open staan om GroepsGeluk trainingen te geven bij een bedrijf waar de balans binnen het team niet goed is? Of wordt hier al gebruik van gemaakt? Kan u beschrijven waarom?

Antwoord Désirée: "Weer zo’n lollige vraag. Mijn man man werkt bij ProRail als projectmanager. Hij heeft al verschillende keren gezegd dat ik daar ook goed met GroepsGeluk zou kunnen werken. Mijn expertise ligt in het onderwijs. Er zijn vast anderen die GroepsGeluk in het bedrijfsleven willen inzetten. Op andere plekken, zoals in de zorg gebeurt het al. Ik sta er zeker voor open om in het bedrijfsleven te inspireren, maar op dit moment is GroepsGeluk zo hard aan het groeien. Daarbij denk ik ook voor mezelf: Schoenmaker blijf bij je leest.😉"

Geïnteresseerd?

Neem contact op met Désirée!