GroepsGeluk op de Middelbare
Dan zou je zomaar kunnen denken: "Wat moeten die gasten op de middelbare school met opstellingen en dan ook nog met van die poppetjes?"
Maar ze hingen aan m'n lippen toen ik het verhaal vertelde over hoe Bert Hellinger het systemisch werken ontdekte, in een stam in Zuid-Afrika waar hij als missionaris werkzaam was. Hoe hij het verder ontwikkelde en de wetmatigheden van systemen (groepen) ontdekte en hiermee Europa en de wereld veroverde.
In twee dagen tijd 14 groepen jongelui. Waarvan iedereen met aandacht zijn of haar poppetje koos om het daarna in het veld te plaatsen om zo zichtbaar te maken hoe de dynamiek in hun groep nu is.
Nieuwe inzichten
Veertien ontzettend mooie opstellingen heb ik mogen begeleiden. Waardoor de leerkrachten veel nieuwe inzichten verkregen over hun groep. En de kinderen, zonder veel gepraat, emoties kenbaar konden maken en los konden laten.
Waaauw wat een geweldig, kei mooi vak is dit. Dit gun je iedere groep.
Deel dit bericht via:
Redacteur: Désirée Farro-Joosen
Ik ben Désirée: oprichtster van GroepsGeluk en gepassioneerd over het systemisch werken in het onderwijs, en om leerkrachten en leerlingen in hun kracht te laten staan.
Gerelateerde berichten
Juf Suzan was ten einde raad. Ondanks haar inzet luisterden sommige kinderen niet als ze vroeg om...
In een klaslokaal ergens in Nederland, waar de muren gevuld waren met tekeningen en waar kinderstemmen een...
Over oprichtster Désiree:
Moeder van vier, therapeut, leerkracht en eigenaar van praktijk AllesKids&Co & GroepsGeluk.
Volg ons op
BenieuwD wat we voor jou kunnen betekenen?
Nieuwsbrief ontvangen?
GroepsGeluk in de media
GroepsGeluk verhalen uit de praktijk:
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor de nieuwsbrief.