GroepsGeluk in de media
Echte verdieping in de gevoelens van een kind
Wat doet een gevoelsjuf?
Tien jaar stond Mirjam Wielaard voor groep 7/8 op de Meester Baarsschool in RotterdamIJsselmonde. Ondertussen volgde ze opleidingen voor holistisch kindercoach en Luisterkindwerker. Ze had het prima naar haar zin voor de klas, maar er knaagde wel iets. 'Ik merkte dat ik de meeste energie krijg van me echt verdiepen in het gevoel van een kind. Kindgesprekken voeren, werken aan zijn of haar welbevinden en geluk, daar ligt mijn passie! Maar dat was moeilijk te combineren met mijn werk als stamgroepleider.
Download het artikel om verder te lezen:
Ik zie jou, jij hoort erbij!
Systemisch kijken en werken in onderwijs brengt rust en balans
Elke leerling, maar ook elke leerkracht brengt zijn eigen systeem van herkomst elke dag mee naar school. Daarnaast is de school zelf ook een systeem, met haar eigen historie en onderdeel van een groter systeem. Dat maakt dat systemen, en dus ook onderwijs, constant op zoek zijn naar (her)ordening en het vinden van balans.
OnderWijsTijd publiceerde in juni 2022 een artikel over systemisch werken en GroepsGeluk in het onderwijs. Download en lees het hele artikel hieronder.
Samen de wereld mooier maken
Anders dan jezelf zijn
Je bent niet zomaar op de wereld. Je bent op aarde omdat je kan laten zien wie je bent en waartoe je in staat bent. We realiseren ons dit pas wanneer we in de gaten krijgen dat er geen weg meer terug is. Wanneer je oud en minder valide bent en niet meer in staat jezelf voluit te laten zien. Dit maakt dat veel mensen zichzelf continue afvragen waarom ze niet gelukkig zijn, of last hebben van stressklachten zoals angst, verdriet en lichamelijke klachten die belemmerend werken. Wat mensen laten zien die zich niet kunnen geven zoals ze van nature zijn, is dat hun pijn en verdriet er niet toe te doen.
Download het artikel om verder te lezen:
Het belang van herstel
GroepsGeluk bij hoogbegaafdheid
Veel kinderen die (hooggevoelig) hoogbegaafd zijn, hebben vaak al op de basisschool het gevoel dat ze anders zijn en er niet echt bij horen. Andere kinderen ervaren dat hoogbegaafde kinderen alles net even anders benaderen en anders zien. Kinderen die anders zijn, worden vaak gepest.
Lees het artikel van Margriet Schouten in het blad 'Gifted'.